lamineren of laten inspireren?

Ook als ik bij een lezing ben, is mijn tafel een glunderende chaos 🙈✨Deze foto kreeg ik toegezonden na een inspiratiebijeenkomst over positief onderwijs.

Ik geloof, nee, arroganter en eigenwijzer: denk te weten dat dat wat hier op tafel ligt dit onder andere is wat het onderwijs nodig heeft om die positiviteit de klassen in te brengen. Mooie, eenvoudige en krachtige tools.

Want dat we ‘t willen, daar zijn we ‘t wel over eens geloof ik. Maar hoe? Dat ga ik je vertellen. Stukje voor stukje. Tool voor tool.

Ik zie het nog zoveel om me heen: Terwijl leerkrachten omkomen in het werk, zijn ze ook nog eens zelf van alles aan het fabriceren. De printer en het lamineerapparaat draait op volle toeren en ‘s avond als ze thuis zijn worden de werkjes uitgeknipt. Opdat hun leerlingen maar betrokken kunnen worden. Dat vind ik dus zonde van die kostbare leerkracht-energie. Want, lieve leerkracht, je hoeft echt niet alles zelf te maken. Er is al zoveel!

Zoals dus dat fijne geel-blauwe doosje op de foto. Ontwikkeld door Greetje Welten en ondergetekende. Omdat wij iets misten: een spel waarmee het zelfbeeld en de positieve kijk bij kinderen spelenderwijs werd.

Eerlijk gezegd ontwikkelden wij dit kaartspel jaren geleden voor in onze eigen kindercoachpraktijken. Maar gaandeweg kon ik het niet laten om het mee de klas in te nemen. Dit gunde ik mijn leerlingen net zo goed!

In dit kaartspel zitten 107 positieve eigenschappen (schatkaarten) en 120 laagdrempelige positieve opdrachten/vragen (karweikaarten) variërend van mindfulness, helpende gedachten tot hyperkorte theateropvoeringen. Hiermee werk je talentgedreven, snel, groepsgericht, gemakkelijk en met alle leerlingen tegelijk. En ja, dus ook in de klas! In heel veel klassen inmiddels. Gelukkig.

Maar er zijn dus ook nog klassen waarvan de leerkracht heel graag al die leerlingen een stem geeft, ze wilt betrekken bij de lessen en lekker laten bewegen. Ze wil laten huppelen door de ingewikkeldheid en het lawaai van de wereld. Maar die dus zelf ‘s avonds lessen zit te zoeken, maken, lamineren en knippen.

Hoe lekker zou het zijn als deze leerkrachten alleen maar hun Schatgravers-doosje erbij hoeven te pakken, het gejuich opstijgt (en ja, dat gebeurt echt vaak), (al is het maar)1 kaartje eruit pakken en daarmee weer een glimlach in die harten tovert?

Probeer het uit, deze week nog, met deze (zie foto) karweikaart. Hartsmeltende antwoorden als jij deze karweikaart in je klas stelt..! Gewoon, tijdens de dagopening, de kring of bij het namen oplezen.

Want als je zo regelmatig eens een karweikaart doet, ben je bijna geen tijd kwijt en ‘win’ je dus wel heel veel sfeer, positiviteit én hoor je wat er in die fijne koppies afspeelt. Dat willen we, toch?

Ervaar het. Dit kaartspel is de sleutel tot de mooiste gesprekken. Ook in de klas. Ook tussen jouw leerlingen in plaats van alleen maar met jou. En reken maar dat je hiermee hele mooie lessen overbrengt.

Morgen geef ik een workshop over Schatgravers met groepen. Daar kun je niet bij zijn. Wel kun je morgenavond op onze socials @mattyengreetje  lezen hoe het was en aangeven dat je bij een volgende workshop wilt zijn. Op de late woensdagmiddag, met lekker eten tot ergens in de avond, in Bergen op Zoom. Kosten €145,20. Laat even weten als je interesse hebt, dan nemen we in mee in de planning. Stukken leuker dan lamineren en knippen. Beloofd!

Twijfel je nog? Snap ik ook, je hebt genoeg om aan te denken. Snap ik ook, je hebt genoeg om aan te denken. Je kunt Schatgravers ook gewoon zelf aanschaffen (of vraag je directie, slimmer 😉) Maar volg in ieder geval de socials van onze spellen op @mattyengreetje.

En laat je inspireren.