Glundervibes. Elke dag. De hele dag.

‘Ik wil mijn leerlingen meegeven dat ze er mogen zijn.’

‘Zelfredzaamheid in de maatschappij.’

‘Een open blik naar de wereld, naar zichzelf en naar elkaar.’

 

Zomaar een paar antwoorden van ( al dan niet afstuderende) leerkrachten tijdens mijn lezing over Positieve Vibes in de klas afgelopen dinsdag. Om blij van te worden toch! Die wensen voor leerlingen alleen al. Dat belooft wat!

 

Dat complimenten leerlingen laten voelen dat ze er mogen zijn weet jij natuurlijk allang. Die complimenten geef jij allang. Tenminste, ja, als het even lukt. Wil je heus wel. Dat in ieder geval. Want ja, hallo, jij snapt ook wel hoe belangrijk het geven van de juiste complimenten is. Maar hoe doe je dat nou in jouw volle klas met jouw volle rooster inclusief groepsplannen?

 

Wat maken we ’t onszelf soms moeilijk! We zijn te hard aan het werk (what else is new?)! Waarom maken wij onze eigen rol zo groot? Als of wij de enigen zijn die complimenten kunnen geven aan kinderen.

Dat kan anders.

 

Stel je eens voor, dat jouw leerlingen wel die complimenten krijgen. De hele dag door. Elke schooldag. Niet door 1 paar juffen-of-meester-ogen, maar door 25 paar ogen. Dat ze niet alleen gezien worden, maar ook zelf gaan kijken. Zelf!

 

Wij hadden de glunderketting in de klas. Die was niet van mij, als juf, maar van de klas. Elke ochtend startte hij bij mij, om mijn nek. Ik hing hem hem vergezeld van een compliment om de nek een leerling en de rest ging vanzelf. De leerling gaf hem, op een door hem gekozen moment, aan een door hem gekozen klasgenoot. Vergezeld van een compliment. De hele dag. Elke dag.

 

Door de glunders tastbaar te maken, geef je je leerlingen elke dag, de hele dag, de kans om elkaar te beglunderen. Je leert ze om met een open blik naar de wereld, elkaar en zichzelf te kijken. Zelfredzaam te zijn. En kun jij, gedragen door die door-de-klas-vliegende- glundervibes verder met je lessen.

 

Leer het ze zelf te doen. Moet jij eens kijken wat er gebeurt. Glundervibes!