Hoe kom je na de zomervakantie weer op gang met je klas?

Van de vrijheid, het-kleine-groepje-van-je-gezin, het spelen, spelen, spelen en elke dag ijs naar structuur, klas, leren en gewoon weer een pauzehap. Oja. En de wekker.

Voor iedereen is het weer even wennen. Voor jou en je leerlingen. Hoe kom je nou het beste op gang? 

De Gouden Weken zijn begonnen! Leg de eerste dagen de grootste nadruk op de connectie. Jouw connectie met hen. Zij met elkaar. De rest komt ook heel gauw, maar nu eerst die connectie. Geen ellenlange kringgesprekken (gaap!), maar interactie.

Omdat ik ook wel weet dat jij deze dagen je handen weer vol hebt en jij en je leerlingen hunkeren naar structuur schreef hier de werkvorm ‘ga staan als’ voor je uit. Als je nou eens de komende dagen elk dagdeel start met deze werkvorm, kunnen jullie elkaar snel, actief en speels leren kennen. Op die werkvorm kun je eindeloos variëren, dus je investeert meteen in de rest van je schooljaar en omdat je de werkvorm steeds herhaalt ben je ook nog eens je verlangen naar structuur aan het vervullen. 
 
En nu ga ik het helemaal makkelijk voor je maken, want ik heb meteen wat ‘ga staan als’ vragen voor de eerste schoolweek. 

GA STAAN ALS

Je vanmorgen blij werd van de wekker (doorvragen met: wie maakte je wakker, wie was het eerst wakker in huis, wat doe jij als eerste als je wakker wordt?)

Je in de zomervakantie in een boot gezeten hebt (doorvragen met: waar, met wie, wat voor boot?)

Je op kamp bent geweest (doorvragen met: waar, met wie, wat voor kamp, hoe lang?)

Je iets nieuws hebt geleerd in de zomervakantie (doorvragen met: wat, hoe, gebruik je ‘t nu na de vakantie ook nog?)

Je gisterenavond niet in slaap kon komen (doorvragen met: wat doe je als je niet kunt slapen?)

Je de zon hebt zien zakken (doorvragen met: waar was je, wat was je aan het doen?)


Heb jij nog leuke ideeën? Hier op Facebooken op instagram kunnen we elkaar door-inspireren met ga-staan-als-vragen.