klassenopstelling

‘Er is onrust in mijn klas, maar ik kan mijn vinger er niet op leggen’

‘Hoe creëer ik een veilige sfeer, waarin iedereen zich kan uiten?’

‘Hoe breng ik mijn leerlingen nader tot elkaar?’

Als leerkracht komen deze vragen je waarschijnlijk bekend voor en dat is helemaal niet gek. Je wilt jouw leerlingen graag vooruit helpen en ze begeleiden in hun groei en ontwikkeling. Je wilt graag weten wat er speelt en hoe jij daarop kunt reageren. Maar hoe doe je dat op een effectieve manier? Hierin kan ik jou een helpende hand bieden met een klassenopstelling.

Voor deze manier van groepscoaching volgde ik diverse trainingen over systemische opstellingen, waaronder Groepsgeluk. Verder maak ik gebruik van mijn coach- en leerkrachtvaardigheden. Zalig bijna, hoe al mijn expertise hierin samenkomt. Het afstemmen op groepen, waarnemen, de juiste vragen stellen en oplossingsgericht handelen. En oja, snappen hoe het werkt in een klas. Oók handig.

Hoe werkt een klassenopstelling?

Voor deze coaching methode maak ik gebruik van een systemische opstelling waarbij iedere leerling en jij als leerkracht een houten poppetje ontvangt. Jij plaatst als eerste jouw poppetje op een tafel in het midden van de kring, waarna de leerlingen die van hen plaatsen. Zo zie je meteen hoe de groep in elkaar steekt. Als coach geef ik de leerlingen de rust en ruimte om hun poppetje neer te zetten. Als alle poppetjes staan vertellen we elkaar wat we zien. Ik help met vragen: Wat valt ze op? Is er iemand die zijn eigen poppetje wil verplaatsen? Dan mag en kan dat.

Als leerkracht heb jij tijdens deze sessie alle tijd en ruimte om te observeren. Je kunt goed kijken naar jouw klas. Wat gebeurt er? Wat lees je uit lichaamstaal en wat er gezegd wordt?
Denk niet meteen ‘Moet ik dit straks ook zelf gaan doen?’ Dat is niet nodig. Je kunt wat je ziet en hoort wel heel goed gebruiken om verder te bouwen aan en met jouw klas. Bouwen aan een stevige fundering met een warm hart.

Emoties openen deuren

We kijken samen nog eens goed naar de poppetjes. Wat ziet de klas? Ik geef de leerlingen een stem, ze mogen praten als ze daar behoefte aan hebben. Willen ze niks zeggen? Dat is ook helemaal oké. De verhalen komen vanzelf los. Hoe voelt het meisje dat haar poppetje buiten de groep heeft gezet zich? Wie wil iets met zijn poppetje doen? En wat betekent het dat het poppetje van dat jongetje wegkijkt van de groep? Wie wil daar iets over zeggen of vragen?

Al pratende komen we bij de volgende stap: een emotie toekennen. Ieder kind mag een emoticon uitkiezen die bij hem of haar past. Wat voelen ze? De kinderen gaan als vanzelf met elkaar in gesprek over deze emoties. Vaak weten ze niet eens dat een ander bang of verdrietig is. In de veiligheid van de klassenopstelling en de groep gaan deuren open en ontstaan nieuwe banden.

Hoe ga je verder?

Na de eerste klassenopstelling houden de leerkracht en ik (en evt de ib-er of bouwcoordinator) een nagesprek. Meestal hebben de leerkracht en ik maar weinig woorden nodig om te onderzoeken wat er speelt. We kunnen, hup, meteen door naar wat er nodig is. En vooral: hoe dan?

Daarna doen we nog twee keer een klassenopstelling. De leerlingen weten wat ze kunnen verwachten en komen sneller tot inzicht en gesprek. Steeds onderzoeken we naderhand samen hoe je de opgedane inzichten een plek kunt geven in jouw schooldagen. We sluiten af met een laatste gesprek, waarna jij met jouw klas vol vertrouwen een mooie toekomst gaat maken.

Meer informatie?

Deze manier van groepscoaching is ontzettend waardevol voor jou en jouw klas. Het levert zoveel mooie momenten en inzichten op, iedere klas verdient dit!

Denk jij nu: ‘Dit wil ik ook!’? Neem dan contact met me op voor een afspraak!

Tot eind 2018 kun je (of jouw directie, slimmer😉) me tegen mijn normale uurtarief en evt reiskostenvergoeding inhuren voor een klassenopstelling. Het nagesprek krijg je dan van mij cadeau.