beglunder elkaar

Zo’n klas waarin kinderen op elkaar reageren. Waar de glundervibes je om de oren vliegen, zonder dat het allemaal uit jou hoeft te komen.  Laten we eens klein, behapbaar en huppelend beginnen. Als je al zo’n klas hebt, waar de kinderen op elkaar reageren (misschien niet zoals jij het wilt, maar toch) dan wordt het nóg makkelijker.

Met 1 eenvoudige opdracht leren we kinderen aardig zijn voor elkaar, positief interpreteren, kwaliteiten ontdekken en relaties koesteren en opbouwen. Best mooie levensvaardigheden toch?

Beglunder elkaar. 

Het leuke is dat het bij jou, de leerkracht, begint. Nog voordat je het in de klas gaat doen, daag ik je uit om het eens bij

je collega’s te doen. Beglunder ze. Onder het naar binnen lopen in de ochtend. Tijdens de bouwvergadering. Kijk naar wat dat met ze doet. En met jou. Zo lekker. Heerlijk toch om dat je leerlingen mee te geven?

Ik kan er wel honderden werkvormen en lessen mee bedenken (en dat ga ik misschien ook nog wel doen, geen zorgen!), maar start eens gewoon met doen. Introduceer en nodig uit:

Schrijf  ‘beglunder’ op je bord.

Of handletter op een poster.

Of laat handletteren!

Of bij de jongere leerlingen: klap het.

(Zie je. Ik draaf nu al door.)

Geef voorbeelden.

Vraag voorbeelden.

Laat uitbeelden. Laat horen.

Leef voor.

Jij. Doe het.

Vanuit je hart, zodat ze je geloven.

Zodat ze het voelen.

Vraag aan het einde van de dag wie er beglunderd heeft.

 

Nog eindeloos meer verwerkingen dus. Maar laten we eenvoudig beginnen. Dit alleen al, doet je huppelen.

Wil je het beglunderen zichtbaar of zelfs tastbaar maken? Maak dan samen met je klas de Glunderketting. Dan wordt het nóg leuker en makkelijker.