blauwe druifjes en de groepsdynamiek in jouw klas

‘Elke bloem bloeit op zijn tijd en zijn manier.’ ~(naar) Ken Petti

In elke groep (en dus klas) worden bepaalde rollen vertegenwoordigd: de bewuste en onbewuste gedragingen van iedere persoon (en dus leerling)

Als je op groepsdynamische manier naar deze pot met groeiende blauwe druifjes kijkt, hoef je eigenlijk de benamingen van die rollen niet eens te kennen:

  1. kijk naar deze pot blauwe druifjes
  2. welke bloem valt je als eerste op?
  3. welke indruk krijg je van het blauwe druifje?
  4. aan welke leerling in jouw klas doet dit blauwe druifje je denken?

Of, andersom:

  1. haal een leerling uit je klas voor de geest
  2. welk blauwe druifje representeert hem of haar het meest?
  3. wat word je gewaar nu je naar dit blauwe druifje kijkt?

Zo fijn voor jezelf om het eens niet in vaste rol-terminologie te vatten. Gewoon in wat het jou vertelt. dat is veel belangrijker en inspirerende voor jezelf. Liefdevoller naar je leerling. Krachtiger ook.

Laat je inspireren door de natuur. Een pot blauwe druifjes in dit geval. Een vaas bloemen, een boom in het bos, een plant in je klas. De natuur heeft je zoveel te vertellen.

Wil je t mij eens laten weten? Hoeveel leerlingen uit jouw klas herken jij in deze pot blauwe druifjes? En is het voor jou net zo liefdevol en krachtig als voor mij? Ik hoor het zo graag van je! Hier op Facebookinstagram of Linkedin