Zullen we de (wat vind ik van de) toetsdruk verlagen?

Cito-tijd. In mijn 18 jaar als leerkracht niet mijn favoriete tijd van het jaar.

Buiten dat je leerlingen het misschien best spannend vinden en een hoge werkdichtheid ervaren in deze tijd en de ouders graag willen weten hoe het gegaan is, ligt er een hoop extra werk op je te wachten. De toetsen moeten compleet en geordend klaarliggen, afgenomen worden (bij de jongere groepen ook nog mondeling dus totaal van jou afhankelijk), nagekeken, geanalyseerd, ingevoerd in het LVS en dan mag je met de groeps- en hulpplannen aan de slag. Kortom: een hoop gedoe.

 

 

Is dat niet verwarrend? Dat we aan de ene kant uitdragen dat de toetsen niet belangrijk zijn en er intussen zoveel tijd aan besteden?

Welke boodschap geven we kinderen daarmee? Dat je vooral tijd moet besteden aan dingen die je echt heus niet belangrijk vindt? Of dat we (ze?) vooral geen eigen mening mogen hebben? Dat zal de positieve levenskijk van kinderen vast niet ten goede komen.

 

Weet je nog dat een kind niet eens zo veel leert van wat je zegt? Dat een kind veel meer leert van wat je doet?  Jouw waardegedreven houding, jouw manier van doen is veel bepalender dan wat je ze vertelt! Is het niet handig als dit met elkaar in overeenstemming is? Laten we het congruent houden.

 

Hoe lekker zou het zijn die (wat-vind-ik-van-de-)Cito-toetsdruk te verlagen? Niet alleen bij je leerlingen, maar ook bij jezelf. Het zal een hele opluchting zijn als jij weet waar je staat. Als jouw leerlingen weer weten wat ze aan jou hebben. Als ze zien dat wat jij zegt en wat jij onbewust uitdraagt met elkaar kloppen. Zo snappen ze jou weer. Zo kunnen ze je weer ten volle vertrouwen.

 

Kijk, dat je die Ciro-toetsen moet doen, daar ontkom je over het algemeen niet aan. Dat bepaalt jouw schoolleiding of schoolbestuur. Maar hoe je ermee omgaat heb je voor een groot gedeelte zelf in de hand. Hoe je erover communiceert met jezelf en je leerlingen al helemaal.

 

Uiteindelijk besloten mijn collega’s en ik het toetsgebeuren dan maar zo klein mogelijk te maken. Elke dag een beetje en verder de alle-school-daagse zaken. Geen grootse aankondigingen, gewoon iets dat er óók is. Niet allerlei extra tips voor het maken van de toets, het benaderen als al het ander schoolwerk.

 

Ga eens voor jezelf na wat jij nu eigenlijk echt van die toetsen vindt. Wees zo eerlijk mogelijk tegen jezelf. Helemaal tof als je ’t er op een constructieve manier met je collega’s over hebt. Voor jezelf of samen een visie formuleert. Geef daar vorm aan in jouw klas. Op jouw eigen integere manier. Dan geef je een inspirerend voorbeeld aan jouw leerlingen. Dan maak je verschil.

Wil je in je klas meer stilstaan bij wat voor jou écht belangrijk is? Bestel dan hier de Glunderjournal voor €19,95. Een liefdevolle reminder voor jezelf en elke dag weer een feestje om in te vullen!

zilveren weken, glunderstart je klas in januari

‘Na die heftige decemberperiode heb ik eindelijk mijn klas weer terug! En nu ben ik ze kwijt.”

Terug naar school na de kerstvakantie: Het lokaal is ontdaan van de heisa, net als je leerlingen. Iedereen is 2 weken in zijn winterbubbel thuis en met familie geweest en dan is het weer zo ver: zijn jullie weer 5 dagen per week aan elkaar overgeleverd.

2 weken niet op school. Dat is ontspannen, maar ook in de hectiek, verplichtingen en druk van feestdagen thuis komen. Dat is 2 weken niet in de regelmaat die jij voor de vakantie zo zorgvuldig had opgebouwd.

Je hebt je leerlingen terug en je bent ze ook een beetje kwijt. De geschreven maar vooral ongeschreven regels, de rollen, de normen, afspraken. Alles ligt overhoop!

Hoe zat het ook alweer? Grote kans dat jij als leerkracht alles nog wel in je hoofd hebt. Maar reken er maar op dat je leerlingen het allemaal niet meer precies weten. Ook mag je erop rekenen dat er in de vakantie van alles gebeurd is thuis (en heus niet alleen leuk, warm en gezellig, helaas) en er groeispurten geweest zijn, wat nu mee de klas in komt.

How to deal with it? Hoe zorg je ervoor dat dit weer die toffe groep van voor de kerstvakantie wordt?

Dat ieder zijn rol in de groep terugvindt (en dat kan best een andere zijn dan voor de kerstvakantie)! In de januarimaand kun jij als leerkracht het verschil maken met #glunderstart je klas

door in te zetten op

-groepsvorming

-geborgenheid

-structuur

Geef dat de aandacht deze weken!

Eerder dit schooljaar maakte ik deze inspiratieposter voor je. Gebruik hem gewoon weer! Zodat jij deze eerste dagen al meteen kunt glunderstarten. En je weet, een goed begin… (juist!) Maak van deze poster een screenshotje, en je hebt hem in ieder geval altijd bij je. Zodra je op school bent print je’m en stop je ‘m in je klassenmap. Om tussendoor steeds even op te spieken. Want dat mag dus gewoon hè, weet je ook wel toch?

Deel je ‘m met je collega’s. Via google drive, het kopieerapparaat of je stuurt hem simpelweg door. Mag allemaal. Hoe meer leerkrachten glunderen, hoe beter. Dus deel!

Verder de eenvoudige, maar heus-niet-bepaald-simpel-uit-te-voeren tip: zorg dat JIJ er bent. JIJ. Met alle zijnskracht die je hebt. Zie je leerlingen. Neem je ontspanning.

Heb je meer concrete handvatten nodig? Volg me op Facebook of instagram, of, slimmer en leuker nog: kom dan naar één van de Glunderworkshops. Daarin laat ik je ervaren welke behapbare en inspirerende coachtools, -vaardigheden en spellen je snel, gemakkelijk en groepsgericht in kunt zetten. Zodat jij en je leerlingen op de allerjullieste manier kunnen glunderen.

de glunderketting als sinterklaascadeau voor je klas

Ouders, leerkrachten, jullie zijn vast nog mooi op tijd om de Sint te laten weten wat jullie het allerliefst voor jullie klas willen vragen. Tag hier degene die voor jouw school de lijstjes inlevert bij de Goedheiligman.

Met het DIY-pakket voor de glunderketting heb je de rest van het schooljaar elke dag plezier van de positieve vibes die deze ketting met zich meebrengt.

Verder heb je toegang tot de facebookgroep waarin tips, vragen en antwoorden gedeeld worden en krijg je regelmatig een mail van mij met nog meer instructietips, stappenplannen en werkvormen.

Onder de scholen voor wie de Sint dan 6 DIY-pakketten bestelt verloot ik op 12 november een teamworkshop met volop praktische inspiratie (datum in overleg). Reageer dan hieronder even met de naam van je school en waarom je hoopt dat ik bij jullie langskom.

Meer weten? Check https://www.glundercompany.nl/glunderketting/ of volg @diyglunderketting op instagram

kinderboekenweek

Kinderboekenweek in volle gang! Omdat ik vind dat kinderboekenweken over BOEKEN horen te gaan, in plaats van over kinderboekenweek-thema’s, maakte ik een inspiratieposter.

Zo voor jou te downloaden. Om het BOEKENPLEZIER in de klas (of thuis, mag ook! )te vergroten op een eenvoudige, heerlijke, blijmakende manier. Voor zowel de leerkracht, leerlingen en de ouders.

Klik,
print,
hang op. 

Of stop hem in je map/gebruik hem als achtergrondje op je telefoon. Whatever, gebruik! En dan gauw doorgeven. Aan de leerkracht van je kind, je collega’s of al je instagramvolgers. Maak een foto, stuur door, deel hem in google drive of desnoods alles tegelijk ; )

Opdat we het boekenplezier vergroten, weten wat er in die kinderkoppies ronddwaalt en laten merken dat hun ideeën ertoe doen. Zo simpel kan het zijn.

ga staan als

‘Een huis bouwen van de blokjes met een hele grote deur.’
‘Een bloem knippen.’
‘Met 2 wielen fietsen.’

Zo spraken wij met ‘Ga staan als’ de dag door, een kwartier voordat de papa’s en mama’s kwamen. Of het weekend. Met mijn 28 kleuters.

Fijn toch, je maandag starten met een korte terugblik op het weekend? Geen ellenlange verhalen waarbij iedereen-behalve-de-verteller zoekend om zich geen kijkt. Wel een actieve vorm, waarbij iedereen betrokken is.

18 jaar stond ik voor de klas. Verbinding, betrokkenheid en een stem voor alle kinderen, daar werd ik blij van. That’s why I love coöperatieve werkvormen! En als je die ook lovet, ben je bij mij aan het juiste adres. Want ik kan er eindeloos op variëren.

Er ging geen maandag voorbij zonder ‘ga staan als’ over het weekend. Een eenvoudige, snelle en actieve manier om ze allemaal betrokken te houden, de groepsvorming eenvoudig te stimuleren en ze naar elkaar te leren luisteren. 

Na een ‘ga staan als’ deze, deed ik een snel rondje. Bij wie heb je gelogeerd? Misschien vroeg ik ook wel 1 ding dat ze gedaan hadden, wie het eerste sliep of wat ze er ontbeten. Kort, geïnteresseerd en concreet. En daarna mogen de leerlingen elkaar er een vraag over stellen. Of niet, afhankelijk van hun luistercurve, jouw leerdoel en dat altijd dringende lesrooster.

Een eenvoudige, snelle en actieve manier om ze allemaal betrokken te houden, de groeimindset te stimuleren, te horen wat zij nou ZELF moeilijk vinden en ze naar elkaar te leren luisteren. Geen oordeel. Enkel een vraag,

18 jaar stond ik voor de klas. Verbinding, betrokkenheid en een stem voor alle kinderen, daar werd ik blij van. Daarom was en ben ik ook zo gek op coöperatieve werkvormen. Lekker actief. Lekker samen. Maar toch veilig, zonder dat alle ogen op je gericht zijn.

 

glunderstart je schooljaar

Heb je 6 weken je eigen denken kunnen bepalen, je koffie warm kunnen drinken… Ineens staat er weer een hele groep kinderen voor je neus.

How to start? Hoe maak je van dit schooljaar jouw glunderendste schooljaar ever? Hoe zorg je ervoor dat dit een toffe groep wordt? Dat ieder zijn plek in de groep vindt? Dat jij weet wat alle individuutjes nodig hebben? Dat jouw allerjouwste juf- of meesterheid aangesproken wordt?

Ik vond het altijd magisch om te zien in mijn ervaring als montessorileerkracht in een driejaren-systeem* Bij de doorstroomochtend voor de zomervakantie zag ik voor mijn ogen de rollen verschuiven.

Met nieuwe klasgenoten ontstaat een nieuwe dynamiek in de klas.
Met een nieuwe leerkracht ontstaat dynamiek en na de zomervakantie.
Als iedereen ook nog eens een groeispurt heeft gemaakt onstaat dynamiek.

*hield ik 2/3 van de klas, 1/3 schoof door naar boven en 1/3 kwam van onder aan bij de klas.

Hoe dan ook, elk schooljaar wordt in elke klas de rangorde opnieuw bepaald. Als je daar deze eerste weken op de juiste manier op inspeelt, heb je daar met je hele klas het hele jaar profijt van. Dit dus, deze eerste ‘gouden weken’ is al meteen het moment om het verschil te maken.

Daarom maakte ik deze inspiratieposter voor je. Zodat jij deze eerste dagen al meteen kunt glunderstarten. En je weet, een goed begin… (juist!) Maak van deze poster een screenshotje, en je hebt hem in ieder geval altijd bij je. Zodra je op school bent print je’m en stop je ‘m in je klassenmap. Om tussendoor steeds even op te spieken. Want dat mag dus gewoon hè, weet je ook wel toch?

Deel je ‘m met je collega’s. Via google drive, het kopieerapparaat of je stuurt hem simpelweg door. Mag allemaal. Hoe meer leerkrachten glunderen, hoe beter. Dus deel!

Het allerbelangrijkste dat ik je mee wil geven:
Zet in op groepsvorming,
op geborgenheid
en op structuur.

Op alle hoe-dan’s-Inspiratie-en-details vervolg ik de komende weken via social media op instagramfacebook en linkedin en de accounts die ik samen met Greetje over KompasVinder en Schatgravers heb (@mattyengreetje) ook, met daar volop ruimte voor vragen en idee-delen.
Hou me in de gaten. You’ll love it!
En je zult geinspireerd worden tot #glundersindeklas.
Beloofd.

Ik ben klaar voor een hoop geglunder!
Jij vast ook.

Fijne start!
Ik hoor/lees graag van je.
Tot snel weer!

trippeltrappeltrippeltrap

23722582_1725099720894617_8139022437660230109_n-2Zachtjes gaan Meneer van 4’s voetjes.

Om 5 uur ‘s ochtends,
in onze slaapkamer.
Het lukt hem nog in slaap te vallen,
maar zijn lijf barst bijna uit elkaar van Sinterklaaskriebels.

Dus ja.
Met een klas vol kleuters en een huis vol kleineriken
Ik ken het, Sinterklaaskriebels.
Ik koester ze, ze zijn zo bijzonder en tijdelijk.
Zo van nu.

Koesteren dus, maar wel op de allermijste manier.

23915951_1732414970163092_435930147974811374_n1. door geluk een pepernoot te laten zijn

Want 1 pepernoot, zo klein en intens, is al zoet zat. Een hand vol, een zak vol of zelfs met al het strooigoed erbij maakt alleen maar dat je die kleine, intense zoete smaak van 1 pepernoot minder waardeert. Niet al te letterlijk, vooral metaforisch en als reminder. En perrrrfect omdat je die pepernoot in deze tijd overal tegenkomt.

2. door als een stoomboot te doen

Uitblazen, zo lang mogelijk. Die oude adem eruit en zoveel mogelijk ruimte maken voor nieuwe adem. 3 keer doe ik het meestal. ‘Mijn’ kleuters en de kleineriken weten inmiddels al wat ik bedoel als ik alleen maar ‘stoomboot!’ roep. Ik doe het voor en laat mijn vingers tot 3 tellen.

23844702_1733344966736759_3274219217008176804_n3. door het wild geraas te staken

Dat kan op zoveel manieren. De allermijste manier is met sinterklaas-kinderyoga (een mijter, een staf, een boot en een paard), een pepernotenmassage, mandala’s maken en filosoferen. Al deze ideeën heb ik voor je uitgewerkt op instagram en Facebook. Check de berichten vanaf 12 november 2017 tot 5 december 2017.

Pak jouw manier en koester het.
Het is een veel te mooie tijd om in de overlevingsstand te gaan.

 

terug-naar-schoolpraatjes

20914185_1610512572353333_6147009380913663990_n

Nu ik deze blog schrijf,
zijn de kleineriken al een hele ochtend aan het hutten-bouwen.
Spelen, spelen, spelen.

Alles wordt verwerkt in de voor-nep-wereld.
Ze zijn al heel veel op de voor-nep-school geweest.
Mevrouw van 6 als juf.
Meneer van 4 als kind.
Voor nep dan hè.
Nog wel.

Ze hebben nog een week.
En dan gaat dus ook Meneer van 4 voor het eerst naar school.
Dynamisch en spannende tijd.
Voor hen en voor ons, de groteriken.

Mevrouw van 6 krijgt een nieuwe juf
en zelfs een hele nieuwe klas.
Meneer van 4 krijgt een nieuw leven bijna.

Hoe dan ook terug in het ritme
en een hoop te groeien.

Of kinderen nou staan te popelen of te stribbelen,
het is fijn voor ze om al het nieuwe een plaatsje te geven in hun hoofd.
Het is lekker om vooruit te kijken en doelen te stellen.
Dat geeft richting.
En of jij nou juf, meester, papa of mama bent,
jij als groterik kunt ze laten glunderen
en de betovering van een nieuw begin laten beleven
met deze terug-naar-schoolpraatjes:

*Wie wil je het liefste weer zien?

*Wat zou je van je juf/meester willen weten?

*Waar heb je zin in?

*Wat wil je leren?

*Wie heb je gemist?

*Wat ga je als eerste doen als je in de klas aankomt?

*Wat is er aan jou veranderd deze zomervakantie?

*Wat weet je al van deze klas/juf/meester?

*Waar ben je nieuwsgierig naar?

*Wat heb je gemist?

*Wat ga je als eerste doen als je op het schoolplein loopt?

*Wat voor lunch/fruit/drinken wil je meenemen op je eerste schooldag?

Op school leer je veel.

Het grappige is dat je in je vakantie stiekem ook heel veel leert.  

*Wat heb jij geleerd in de vakantie?  (Tip van Marleen Loeff)

*Wat van-het-geleerde kun je op school vertellen of laten zien? (Tip van Marleen Loeff)

*Wat van-het-geleerde ga je gebruiken op school?

*Hoe ga je dat doen

*Hoe ga je dat gebruiken?

Heb je goede suggesties voor praatjes of andere weer-naar-school-tips (wel authentiek en van jezelf), laat het me even weten! ik zet ze er misschien wel bij, met bronvermelding naar jou uiteraard.

krul van de juf-over oefenen in de vakantie

20841020_1605903939480863_7458526129726824110_nEen krul van deze juf! Voor jou en voor je kleinerik. Zelfs als je niet geoefend hebt met lezen deze vakantie.

Ik zie en hoor het langzaam weer om me heen: moeders die denken dat ze zich schuldig horen te voelen omdat ze in de zomervakantie niet voor school geoefend hebben.

Trust me, lieve mama of papa. Je kleinerik is meters gegroeid deze vakantie! Hij heeft vast onwijs hard gespeeld, zijn sociale skills geoefend, geklommen, aan zijn talen gewerkt, gerend, nieuwe spelletjes en veel van de wereld en het verleden geleerd.

Hij heeft vast al-het-geleerde-van-afgelopen-schooljaar eindelijk eens een plek kunnen geven en kunnen verwerken. Hij is vast met zijn koppie tot rust gekomen.

Als Montessori-juf zie ik ‘mijn’ kinderen na de zomervakantie steeds weer terug. En reken maar dat ze letterlijk gegroeid zijn, als andere, grotere kinderen het schooljaar starten. Klaar om uit de vakantieleesdip te pieken.

Meters gegroeid. Dankzij jou, lieve mama of papa. Omdat jij ‘m dat spelen gunde. Well done!

what de world needs now…

Ik zal het maar eerlijk bekennen; ik laat veel nieuws aan me voorbijgaan. Zelfs wereldleed. Ja, echt. Ik ben er niet trots op, wel weet ik dat dat mijn manier is om te dealen met deze wereld.

Juist dat wat dichterbij gebeurt, dat waar ik wel een verschilletje in kan maken, dat raakt me meestal al hard genoeg. Vorige week las ik dit bericht over hoe schoolmeisjes In Nederland (!) uit alle lagen van de bevolking worden geronseld voor de prostitutie, hoe drugsbendes op whatever welke middelbare scholen jongeren werven voor koeriersdiensten.

13256119_1056161077788488_4666071913198489320_nDit bericht stemde me droevig. Pfff… Hoe zoiets klein begint, hoe ze vast komen te zitten in een klem. Hoe triest, heftig en beangstigend. Maar je kent me. Er kwam meteen al van alles bij me op. Wat ook wij zelf NU al kunnen doen om onze kleineriken hiervoor te behoeden. Want NU is de tijd om te handelen. Hoe oud je kleineriken ook zijn. Dit is precies het moment om het verschil te maken.

Leg NU die stevige basis. Geef jezelf de kans om erin te groeien, daarmee geef je kleinerik de kans met jou mee te groeien. In verbinding, in zelfvertrouwen en standvastigheid. Want dat is what de world needs now: verbinding, zelfvertrouwen, standvastigheid.

Ik ga het niet bij de scholen, de oveheid, de gemeentes en de politie zoeken. Daar heb ik geen invloed op. Ik ga het bij mezelf zoeken, vooral als moeder. En ik ga jou tips en tools geven om die stevige basis in het inzicht, de verbinding en het zelfvertrouwen en standvastigheid van je kleinerik ook te verwezenlijken. Want als ik dit artikel lees, zie ik nog genoeg kansen voor ons:

Blijf in verbinding

Neem verantwoordelijkheid en regie in lastige gesprekken

Heb je kleinerik in zicht

Ben er, vooral emotioneel

Geef ze een authentiek, zelfbewust en stevig zelfbeeld mee

Laat niet om de buitenkant, maar om het gevoel dat je over jezelf hebt, gaan.

Ja. Leuk, Matty. Maar hoe dan? 

Geef me de tijd, open je mailtjes de komende weken en ik stuur je mijn what the world needs now GLUNDERtips. Daarin krijg je praktische tools en tips om op een lekker praktische manier inzicht te krijgen in je kind en verbinding te houden. Ik hou het klein, haalbaar en licht en geef je steeds de kans er iets opjejijst van te maken. Zo zorg jij ervoor dat je met het openen van de mailtjes iets steviger de toekomst in gaat.

Ik ga wel snel, dus wacht niet te lang met het openen van je mail. Dat is alles dat ik van je vraag.