Drie vragen om jezelf als leerkracht in de zomervakantie te stellen

De eerste weken zijn voorbij. De haast van de eindspurt eruit. Grote kans dat je je dromen over de klas al achter de rug hebt. Je bent tot rust gekomen. Je zit nog volop in de en-we-gaan-nog-niet-naar-school-modus. Maar hé, ik ken je een beetje. Leerkracht is niet alleen je beroep, je bént het ook. Met hart en ziel. Het zit in al je vezels, ook als je zomervakantie hebt. Ik weet, je hebt nog lange-niet-nog-lange-niet zin in het nakijkwerk of evaluaties van de groepsplannen. Maar de klas, de kinderen, het leerkracht-zijn kriebelt aan je. Je wilt iets  doen. Niet teveel, rustaaagh aan, maar ja, het zou best fijn zijn om nu iets te doen zodat je voor volgend schooljaar je werkdruk vermindert en je werkplezier verhoogt. 

Wil je echt zinnig bezig zijn en je vakantiemodus zo lang mogelijk aan houden, stel jezelf dan vragen. Om te reflecteren, te ontdekken wat jouw vuur deed branden, doet branden en plannen te maken. Begin eens met te mijmeren over wat dit schooljaar goed ging, waar je blij van werd.  Naargelang de zomervakantie verder vordert, ga ja langzaamaan plannen maken. Maar start met mijmeren. 

Stel jezelf 3 vragen:

Waar ben ik dankbaar voor van afgelopen schooljaar?

Wat was mijn fijnste moment afgelopen schooljaar? 

Welke lessen/projecten/taken heb ik afgelopen schooljaar gedaan, wat voor mij echt vanzelf ging? 

Neem je tijd om de vragen te beantwoorden. Noteer de antwoorden op een mooi papier of op de glunderjournal. Deel ze met de wereld als je wilt, want dat laat je glunders stralen. Later deze zomervakantie neem ik je stapsgewijs mee in de plannen.  Wil je daarvan op de hoogte blijven, schrijf je dan gratis in voor de GlunderTips. En dan mijmeren.

Hard nodig.