dyslexie en touwtje springen

Dit is het boek dat ik toewens aan alle ouders van kinderen met lees- of spellingsproblemen. Het boek waarvan ik hoop dat alle leerkrachten het gaan lezen: Dyslexie en touwtjespringen.

Als ik in een oudergesprek dit boek tevoorschijn haal, kan het ouders nogal afschrikken. ‘Denk jij dan dat ze dyslexie heeft?’ Maar nee, het gaat er juist over dat sommige lees- en spellingsproblemen er misschien wel hetzelfde uitzien als dyslexie, maar het dus niet zijn. Dit boek helpt jou uit te vogelen bij welke hulp jouw kind echt gebaat is. En het leuke is, je kunt er meteen mee aan de slag. Zelf!

Waar het om gaat, is dat bij veel kinderen met lees- en spellingsproblemen de hersenhelften niet goed samenwerken. Als signalen niet goed doorgegeven kunnen worden, is het logisch dat ze niet verwerkt kunnen worden. Dan helpt het eindeloos oefenbladen maken en lezen niet. Wat dan wel? Dat staat perfect omschreven in dit boek. En ik zal vast een tipje van de sluier oplichten.

Ach, eigenlijk heeft de titel dat al gedaan…touwtjespringen helpt! En waarom dan? Omdat touwtjespringen een tweehandige oefening is, die de verbindingen tussen de hersenhelften stimuleert. Zo staan er nog veel meer vermakelijke en praktische ideeën in dit boek: spelletjes, tekenen, luister- en motoriekoefeningen.

Eindelijk iets ‘dyslectie-achtigs’ waar je kind plezier aan beleeft. En jij zelf waarschijnlijk ook! Want het leuke is, dat je dit gewoon thuis kan doen. Alles wat je weten wilt staat in dit boek, het is helder uitgelegd en je kunt het meteen gebruiken. En ik weet zeker dat je, als je ermee bezig bent, op duizenden nieuwe vondsten komt. Frustraties verdwijnen als sneeuw voor de zon en maken plaats voor een lachende snoet.

En lieve, betrokken leerkrachten, RT-ers, IB-ers; willen jullie alsje-alsje-alsjeblieft dit boek ook even lezen? Binnen één avond heb je het uit. Echt. Nouja, misschien twee. Of drie… maar dan ben wel je veel inzichten rijker. En dat willen we toch allemaal?