ga staan als

‘Een huis bouwen van de blokjes met een hele grote deur.’
‘Een bloem knippen.’
‘Met 2 wielen fietsen.’

Zo spraken wij met ‘Ga staan als’ de dag door, een kwartier voordat de papa’s en mama’s kwamen. Of het weekend. Met mijn 28 kleuters.

Fijn toch, je maandag starten met een korte terugblik op het weekend? Geen ellenlange verhalen waarbij iedereen-behalve-de-verteller zoekend om zich geen kijkt. Wel een actieve vorm, waarbij iedereen betrokken is.

18 jaar stond ik voor de klas. Verbinding, betrokkenheid en een stem voor alle kinderen, daar werd ik blij van. That’s why I love coöperatieve werkvormen! En als je die ook lovet, ben je bij mij aan het juiste adres. Want ik kan er eindeloos op variëren.

Er ging geen maandag voorbij zonder ‘ga staan als’ over het weekend. Een eenvoudige, snelle en actieve manier om ze allemaal betrokken te houden, de groepsvorming eenvoudig te stimuleren en ze naar elkaar te leren luisteren. 

Na een ‘ga staan als’ deze, deed ik een snel rondje. Bij wie heb je gelogeerd? Misschien vroeg ik ook wel 1 ding dat ze gedaan hadden, wie het eerste sliep of wat ze er ontbeten. Kort, geïnteresseerd en concreet. En daarna mogen de leerlingen elkaar er een vraag over stellen. Of niet, afhankelijk van hun luistercurve, jouw leerdoel en dat altijd dringende lesrooster.

Een eenvoudige, snelle en actieve manier om ze allemaal betrokken te houden, de groeimindset te stimuleren, te horen wat zij nou ZELF moeilijk vinden en ze naar elkaar te leren luisteren. Geen oordeel. Enkel een vraag,

18 jaar stond ik voor de klas. Verbinding, betrokkenheid en een stem voor alle kinderen, daar werd ik blij van. Daarom was en ben ik ook zo gek op coöperatieve werkvormen. Lekker actief. Lekker samen. Maar toch veilig, zonder dat alle ogen op je gericht zijn.