Sorry voor de chaos! We zijn keihard aan het leren.

Bij mij in de klas was het vaak geen toonbeeld van rust. Maar geleerd werd er! En reken maar dat ze betrokken waren.

Zitten en stil-zijn is killing. Laat ze bewegen en praten. Hun gedachten ordenen. Hun stem gebruiken, letterlijk. Zodat het figuurlijke hen ook natuurlijk af zal gaan. Leer ze huppelen door de ingewikkeldheid en het lawaai in de wereld.

 

Geef ze de ruimte.

 

Precies daarom ben ik zo gek op werkvormen. Interactief of coöperatief, whatever. Als het iedereen maar betrokken, in beweging houdt en interactie teweegbrengt. Het werkt op groepsklimaat-niveau en op leerling niveau.  En stiekemweg zijn ze  ook nog eens keihard aan het oefenen op sociaal-emotionele vaardigheden.

 

Wie wel eens bij een workshop, training  of webinar van mij is geweest, of wie bij me in de klas zat, weet dat ik graag iedereen in beweging zet. Dat ik overal een werkvorm in zie en creatief ben in het ombouwen van een werkvorm tot ‘ie klopt met de doelgroep en het leerdoel.

 

Daarom laat ik je in deze glundertips kennismaken met één van mijn favorietjes: de high five. Eigenlijk heet ‘ie anders , maar deze naam spreekt het meest tot de verbeelding:

 

1.De leerkracht geeft een opdracht. Bijvoorbeeld: vertel wat je dit weekend voor lekker saais hebt gedaan.
2.De deelnemers/leerlingen lopen kris kras door het klaslokaal. Ze houden hun hand omhoog
3.Ze geven een willekeurige klasgenoot met de hand omhoog een high five.
4.Omstebeurt voeren ze de opdracht uit.  Bijvoorbeeld: ze vertellen wat voor lekker saais ze hebben gedaan.
5.Als ze allebei geweest zijn, mogen ze wisselen.
6.De leerlingen lopen door de ruimte, high fiven, vertellen en wisselen weer
7.(herhaal tot eindtijd)
8.Na afloop vraagt de leerkracht de leerlingen iets te vertellen over wat ze gehoord hebben.

 

Deze gebruikte ik zowat dagelijks: om de rij te maken (zonder opdracht), paren te vinden (bijvoorbeeld dezelfde plaatjes of som en uitkomst), met de karweikaarten van schatgravers en eigenlijk met heel veel te-leren-of-te-oefenen-zaken.

 

Er zijn nog veel meer werkvormen. Toch raad ik je aan om met 1 werkvorm te beginnen, zodat de structuur voor je leerlingen helder is. Je kunt er echt eindeloos op variëren. Het levert je leerlingen plezier, interactie en inspiratie op. Ze oefenen de lesstof en/of sociale emotionele vaardigheden. Het geeft jou de ruimte om te observeren, mee te luisteren, aan te sturen.

 

Bij deze nodig ik je uit om deze week deze werkvorm in je klas te gebruiken. Begin simpel. En als je ‘m al kent: varieer, bouw en gebruik je creativiteit.